Nauczyciel czy rodzic prowadzący rozmowy z dziećmi kieruje procesem rozumienia pojęć, kształtuje ich rozwój, wyjaśnia trudne dla dzieci pojęcia i koryguje ich wypowiedzi. Wszystkie te elementy składowe ćwiczonej funkcji warunkują możliwość opanowania w szkole nauki pisania i czytania.
Ponieważ funkcje słuchowe analityczno-syntetyczne rozwijają się u dzieci do około 9–11 lat, niezmiernie istotne jest ich ćwiczenie w okresie przedszkolnym. Jeżeli dzieci mają duże trudności z ćwiczeniami w tym zakresie, mamy prawo podejrzewać ewentualne ryzyko dysleksji słuchowej.
Ćwiczenia funkcji słuchowo-językowych dotyczą:
- rozumienia znaczenia słów, poleceń, zdań (zakres pojęciowy; słownik czynny i bierny);
- poziomu rozwoju słuchu fonematycznego (różnicowania dźwięków mowy, zwłaszcza głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych);
- analizy i syntezy słuchowej dźwięków mowy ludzkiej: podziału zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby, syntezy sylab, wysłuchiwania samogłosek i spółgłosek w nagłosie (na początku wyrazów); zapamiętywania kolejności dźwięków (poczucie rytmu i tworzenie rymów) itp.;
- pamięci słuchowej (uczenia się wierszyków, piosenek, zapamiętywania słuchowego informacji itp.);
- budowania zdań i ich rozbudowy;
- umiejętności narracji (konstruowania opisów, historyjek itp.);
- skupiania uwagi na bodźcach słuchowych.