Czym są Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (czyli w skrócie APD lub CAPT) to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego, czyli inaczej mówiąc Ośrodkowego Układu Nerwowego, przy prawidłowej budowie i pracy jego części obwodowej (czyli uszu), które obejmują szeroki zakres objawów.
U osób z APD zarówno słuch fizyczny, jak i przewodzeniowy jest prawidłowy, natomiast „uszkodzenie” ma miejsce w centralnej – nerwowej części układu słuchowego i objawia się niewłaściwym przetwarzaniem bodźców słuchowych.
Mózg osoby z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego nie potrafi rozpoznawać i interpretować dźwięków, w tym również dźwięków mowy.
Kategorie APD :
Wyróżnia się trzy kategorie Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego – ze względu na ich etiologię :
– APD ROZWOJOWE (APD DEVELOPMENTAL) – występuje u dzieci z objawami APD, u których czułość słuchu jest w normie i nie stwierdzono innej przyczyny zaburzeń słuchu, jego skutki mogą utrzymywać się w dorosłości.
– APD NABYTE (APD ACQUIRED) – występuje prawdopodobnie wskutek wydarzeń
z okresu płodowego i po urodzeniu, np. wylewy, niedotlenienie, wcześniactwo, wysoki poziom bilirubiny, cytomegalia, toksoplazmoza, infekcje.
– APD WTÓRNE (APD SECONDARY) – występuje po niedosłuchach przewodzeniowych, których przyczyną były przewlekłe OMS w okresie rozwoju.
Przyczyny Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego?
Wymienia się wiele przyczyn APD, a wśród nich :
– wcześniactwo,
– niedotlenienie okołoporodowe,
– neuroinfekcje i infekcje wirusowe w okresie noworodkowym,
– urazy i nowotwory Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN),
– udary,
– uszkodzenia toksyczne,
– długotrwała lub powtarzająca się okresowa deprywacja słuchowa (np. nawracające, wysiękowe zapalenie ucha środkowego), zwłaszcza w okresie intensywnego rozwoju funkcji słuchowych,
– predyspozycje genetyczne.
Według dr Senderskiego na fakt zwiększenia ilości dzieci, które mają problemy z percepcją słuchową, przy prawidłowej czułości słuchu, ma wpływ nadmierna stymulacja bodźcami wzrokowymi oraz słuchowymi (internet, gry komputerowe, telewizja itp.) powodując przekroczenie możliwości percepcji dziecka i zaburzając jego proces nabywania umiejętności komunikowania się.
Nadmiar bodźców upośledza możliwości filtrowania i selekcji informacji, a w konsekwencji prowadzi do zaburzeń koncentracji uwagi.
Na co mają wpływ Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego :
– opóźniają rozwój mowy i ograniczają jej rozumienie,
– osłabiają pamięć słuchową,
– przyczyniają się do powstawania zaburzeń artykulacji,
– powodują nadwrażliwość na dźwięki,
– częstą są też źródłem problemów emocjonalnych (niska samoocena dziecka, nieśmiałość) i zaburzeń zachowania.
Niektóre z wymienionych nieprawidłowości można zauważyć już u dziecka we wczesnym dzieciństwie. Jednak najbardziej oczywiste i widoczne stają się one wówczas, gdy dziecko osiąga wiek szkolny i zaczyna mieć trudności w nauce, w zakresie :
– czytania,
– pisania,
– mylenia podobnych głosek i wyrazów,
– brzydkiego pisma,
– błędów ortograficznych,
– kłopotów z koncentracją i utrzymaniem uwagi
– skupienia się na głosie nauczyciela,
– trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń,
– trudności z przyswojeniem treści dłuższej wypowiedzi lub opowiadania,
– braku umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
– trudności w nauce języka obcego.
Właśnie dlatego dzieci z APD są bardzo często postrzegane są jako :
– mniej zdolne,
– nieuważne,
– rozkojarzone,
– leniwe.
Tymczasem ich problem polega na tym, że :
– łatwo się męczą podczas wykonywania czynności wymagających koncentracji
na bodźcach słuchowych,
– mają kłopot z utrzymaniem uwagi,
– nie potrafią zablokować dostępu do bodźców nieistotnych i niechcianych,
– co powoduje w efekcie, że wszystko je rozprasza.
Powoduje to kłopoty w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym dzieci z APD.
Diagnoza APD
Bardzo istotnym jest, aby dzieci z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego zostały jak najszybciej zdiagnozowane.
Aby zdiagnozować Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego należy wykluczyć wszelkiego rodzaju ubytki słuchu oraz upośledzenie umysłowe u dziecka.
Profesjonalnie przeprowadzona diagnoza daje podstawę, aby właściwie dobrać program pracy i uzyskać dobre efekty terapeutyczne u dziecka z APD. Aby tak się stało terapia musi być wieloaspektowa – np. wdrożenie różnego typu terapii stymulujących zaburzone wyższe funkcje słuchowe – np. Terapia Neuroflow, ale także zastosowanie (w niektórych przypadkach) Systemu FM, który pozwoli dziecku zafunkcjonować od razu lepiej w środowisku szkolnym i rówieśniczym.
Źródło: Internet